dimarts, 17 d’abril de 2012

Teoria de les intel·ligències múltiples

Howard Gardner (1943) ha investigat sobre la intel·ligència i el 1983, en el seu llibre Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, va proposar un model en què la intel·ligècia no s'ha d'entendre com una cosa unitària que agrupa distintes capacitats específiques amb nivells diferents, sinó que és un conjunt d'intel·ligències múltiples, diferents i independents.

Són vuit intel·ligències:
  • Intel·ligència lingüística
  • Intel·ligència lògica-matemàtica
  • Intel·ligència espacial
  • Intel·ligència musical
  • Intel·ligència corporal cinestèsica
  • Intel·ligència intrapersonal
  • Intel·ligència interpersonal
  • Intel·ligència naturalista
Aquest concepte posa en qüestió la manera tradicional d'entendre el coeficient intel·lectual i revoluciona les bases per l'educació.Un bon matemàtic es considerava "intel·ligent", mentre que un artista tenia "talent".  Segons la seva teoria, la intel·ligència és una capacitat, i no pas una cosa innata i inamobible. D'aquí surt la idea educativa de programar per competències i de tractar els individus segons les seves pròpies característiques. Es pot entendre que cada individu ha de rebre una educació personalitzada. 
Difícil qüestió, sobre tot si hem de tornar a les aules amb 40 alumnes!

 Aquest vídeo és una entrevista a Gardner, on parla d'aquest tema.

Redes (Nº 114) - De las inteligencias múltiples a la educación personalizada



Per llegir més:
Gardner, Howard. (1983) Multiple Intelligences, ISBN 0-465-04768-8, Basic Books. 
En castellà: "Inteligencias múltiples" ISBN: 84-493-1806-8 Paidos

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada